دی ۰۹, ۱۳۹۴
نخستین سالگرد ارتحال آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی پنجشنبه شب، دهم دیماه با حضور مراجع و علما در مسجد اعظم قم برگزار میشود.
این مراسم پنجشنبه دهم دیماه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور مراجع، علما، اساتید، طلاب و دیگر اقشار مختلف مردم و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در مسجد اعظم قم برگزار میشود.
آیتالله یحیی انصاری شیرازی در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در نودایجان داراب، از توابع شیراز دیده به جهان گشود. پدر او مرحوم شیخ محمد فخر انصاری فرزند شیخ ذکریای نصیر الاسلام انصاری از سران و مبارزان مشروطه بود و خانواده او از علاقمندان به خاندان پاک پیامبر(ص) و از ارادتمندان به ساحت روحانیت شیعه بودند. بر اساس اسناد موجود نسب خاندان ایشان به جابر بن عبدالله انصاری میرسد.
آیت الله انصاری شیرازی دوران کودکی خود را در میان این خانواده گذراند و از همان ایام به اخلاق اسلامی آراسته شد.
این استاد برجسته عرفان و فلسفه مورد عنایت خاص حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و شخصیتهای حوزوی بود.استاد حسن رمضانی در توصیف آیتالله انصاری شیرازی میگوید: ایشان یک شخصیت کهن و ریشهدار در حوزه علمیه است و تفاوت است بین ایشان با کسی که یک دوره شرح منظومه را خوانده و میخواهد آن را تدریس کند. آیتالله انصاری شیرازی شخصیتی است که یک عمر در راه حکمت و عرفان تلاش کرده و در علوم و معارف استخوان خرد کرده است.ایشان یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیتالله العظمی بروجردی، مرجعیت امام خمینی(ره) را در سال ۱۳۴۲ تائید کرد.
عالم ربانی در حدود ۵سال در منطقه فین کاشان حضور و ارتباط خویشاوندی با مردم فین داشتند. آیت الله انصاری شیرازی حدود سال ۵۶ نزدیک به ۵ سال در فین کاشان خدمات ارزشمندی در زمینه تبلیغی و رسیدگی به امور اجتماعی و پیشرفت این منطقه از خود بجای گذاشته است و هنوز زبانزد عام و خاص است که انجام چنین خدمات ارزشمندی امروزه کمتر دیده میشود .ایشان در ماه مبارک رمضان ابتدا نمازشان را در مسجد سرلت آهنی اقامه و جهت اقامه نماز دوم وقت با پای پیاده به مساجد دیگر منطقه در هوای سرد یا گرم تحت هر شرایطی می رفتند.
آیت الله یحیی انصاری شیرازی پس از اتمام مکتب خانه و دو سال تحصیل در دبستان، تحصیل علوم دینی را در زادگاه خود ـ نودایجان داراب ـ آغاز کرد. مقدمات را نزد استادان آن دیار همچون آیت الله شیخ عبدالکریم انصاری مدرس حوزه علمیه داراب و از شاگردان مرحوم آیت الله حاج میرزا ابراهیم شیرازی که او نیز از شاگردان مرحوم آیت الله میرزای شیرازی بود، فرا گرفت در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل، به شیراز آمد و از مدرسان و استادان بزرگ آن دیار بهرههای بسیار برد.
حوزه علمیه شیراز در آن روزگار از عنایات مرجع بزرگی به نام آیتالله العظمی سید نورالدین شیرازی بهرهمند بود و عالمان بسیاری در آن به تدریس و تألیف میپرداختند. او در این سالها به تدریس منطق و ادبیات نیز میپرداخت.
استاد انصاری شیرازی در سال ۱۳۳۱ به قم مهاجرت کرد. در قم نیز به تکمیل دروس سطح پرداخت و سپس در درس خارج فقه و اصول علمای بزرگ آن روزگار شرکت کرد. در این میان به تحصیل فلسفه و علوم عقلی نیز پرداخت و از استادانی همچون علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) و برادر ایشان مرحوم استاد سیدمحمد حسن طباطبایی بهره برد.
او همگام با تحصیل، به تدریس آنچه آموخته بود نیز پرداخت. همچنین وی در طول سالهای تحصیل خود همواره در درسهای اخلاق شرکت میجست و به تهذیب نفس ـ به عنوان مهمترین دغدغه درسی خود ـ اهمیت بسیار میداد.
استادان و دوستان
آیت الله انصاری شیرازی در سه حوزه علمیه نودایجان داراب، شیراز و قم به محضر عالمان و استادان بسیاری شرفیاب شد. او دروس مقدماتی را در نودایجان داراب نزد استادان آن دیار فرا گرفت از جمله کتاب تبصره علامه را نزد عموی پدر خود حاج شیخ ابوالحسن انصاری شیرازی، امام جماعت مسجد وکیل شیراز آموخت. کتب جامع المقدمات، سیوطی و حاشیه را نیز از محضر آیهالله حاج شیخ عبدالکریم انصاری بهره گرفت با ورود به شیراز از محضر آیت الله العظمی سید نور الدین شیرازی و آیت الله سید عبدالعلی آیت اللهی بهره برد.
وی، مطول و مغنی را خدمت آقای حاج عالم و مرحوم حاج حکیم و شرح لمعه را نزد حاج آقای اردکانی فرا گرفت. در قم نیز، کفایه و مکاسب را نزد آیت الله آقای حاج سید محمدباقر سلطانی و رسائل را از محضر آیت الله مجاهدی تبریزی، شرح منظومه را نزد آیت الله منتظری و شرح تجرید را در محضر آیهالله حاج شیخ فکور یزدی آموخت. سپس به درس خارج حضرت امام خمینی(ره) رفت و همزمان در درس آیت الله العظمی بروجردی(ره)؛ آیت الله شیخ مرتضی حائری(ره) و آیت الله اراکی(ره) شرکت جست.
وی، علوم عقلی مانند اسفار اربعه، شفا، تمهید القوائد را نیز نزد علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) آموخت و به توصیه ایشان، شرح فصوص قیصری را نزد مرحوم سید محمد حسن الهی (برادر علامه طباطبایی) فرا گرفت. ایشان مدت سی سال از محضر علامه طباطبایی استفاده کرد و از شاگردان خصوصی این استاد به شمار میرفت.
آیت الله انصاری شیرازی در طی این سالها با بسیاری از طلاب و فضلاء رابطه دوستی داشته که برخی همچون حضرات آیات جوادی آملی، حسن زاده آملی، امینی و حجج اسلام آقایان دکتر احمدی، سید حسن لنگرودی، صائمی زنجانی و سید عباس ابوترابی از این جملهاند.
فعالیتهای علمی و فرهنگی
وی تلاش های فرهنگی بسیاری را به جامعه شیعه ارزانی داشته است. او با تربیت شاگردان عالم، مبارز و با اخلاق، هماره حوزههای علمیه را یاری میداده است. او تدریس علوم دینی را از آغازین سالهای طلبگی شروع کرده است و تا کنون به تدریس دروس بسیاری از جمله تدریس کتابهای لمعه، رسائل، مکاسب، کشف المراد، شرح تجرید، شرح منظومه سبزواری، شرح اشارات، اسفار، شرح فصوص قیصری، تمهید القواعد و مصباح الانس، توفیق یافته است. همچنین کتاب شرح منازلالسائرین را که از کتب اخلاقی به شمار میرود، تدریس فرموده و به تدریس مجلداتی از بحار الانوار که در آن به بحث معاد پرداخته شده، اشتغال داشته است.
آیت الله انصاری شیرازی کتابهای بسیار در زمینههای گوناگون نگاشته است که از آن جمله میتوان به «شرح شرح منظومه «در چهار جلد و «مجموعه اشعار و قصائد و غزلیات» اشاره کرد. ایشان جزوات و دست نوشتههای بسیاری دارند که به چاپ نرسیده است.
فعالیتهای سیاسی
آیت الله انصاری شیرازی در طول سالیان مبارزه با رژیم پهلوی، همواره در خط مقدم حضور داشته است. او که علاقه شدیدی به امام خمینی(ره) داشت، از وی به عنوان کسی که بر شیعه و اسلام عزت داده و آن را زنده کرد، یاد میکند و یکی از مروجان جدی اندیشه مرجعیت امام خمینی(ره) در آن روزگار بود. او پس از حادثه مدرسه فیضیه، به سخنرانی پرداخت و ضمن افشای ماهیت پلید رژیم شاه بر عزم امام(ره) و ملت برای مبارزه تا پیروزی نهایی تأکید کرد و به دشمنان مردم هشدار داد که دست از اعمال خود بردارند و به محاصره و زندان امام(ره) ادامه ندهند وگرنه خشم ملت را نمیتوانند خاموش سازند.
سخنان روشنگر این عالم برجسته در شهرهای گوناگون باعث شد که رژیم به تعقیب و تهدید او دست بزند و او را به شهرهای نائین و کوهدشت تبعید کند. اما این مجاهد نستوه در آنجا نیز دست از مبارزه بر نداشت. صراحت و راستگویی او حتی در بازجوییها نیز به چشم میخورد، به گونهای که در پاسخ به پرسشهای ساواک با صراحت اعلام میکرد که بر ضد رژیم سخن گفته و مردم را شورانده است. این مسأله بازجویان را به اعجاب و شگفتی واداشته بود.
بخشی از مبارزههای او به همکاری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مربوط میشد؛ به گونهای که امضای او در بسیاری از اعلامیهها، از جمله نامه اعلام مرجعیت امام خمینی(ره) به چشم میخورد.
وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز همواره مدافع انقلاب و آرمان های آن بود و از حمایت و پشتیبانی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنهای دریغ نورزید و همواره جوانان را به حراست از راه انقلاب و مبارزه با التقاط و انحراف دعوت کرد.
زندگی ساده و طلبگی وی زبانزد خاص و عام بوده و سطح زندگی او گاه از سطح زندگی عموم مردم نیز پایینتر بود، ایشان از هر گونه شهرتطلبی و مشهور بودن پرهیز داشت و حتی از مصاحبه درباره علامه طباطبایی(ره) که خود شاگرد مشهور او بود سرباز زده تا مبادا دچار هوای نفس و شهرت خواهی شود.
آیت الله انصاری شیرازی فراگیری سه علم را برتر از علوم دیگر میدانست «علم الهیات اصول عقاید، علم فقه و علم اخلاق به روش مرحوم فیض کاشانی»
برخی اساتید قم به دلیل تسلط ویژه بر مباحث فلسفی، از وی با عنوان «شیخ الاشراق» یاد میکنند،
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی صالحی خوانساری در مورد ایشان فرموده اند: در مورد شخصیت آیتالله انصاری شیرازی همین بس که امام خمینی در آن دوران حساس کشور فرمودند چون آیتالله بهجت و آیتالله انصاری شیرازی را دعاگو داریم مشکلی نداریم.
مصاحبه ای باشاگرد آیت الله انصاری شیرازی
یک وقتی یک ماجرایی را حاج آقای قرائتی حفظه الله نقل میکردند، ایشان میفرمودند: من در جایی مدتها صحبت میکردم، اما یک دفعه یکی از اساتید و بزرگان حوزه آمد آنجا یک حرکتی انجام داد و همه گفتند: اگر روحانی است این است، هیچ کس به من نگفت اگر روحانی است آن است ولی همه گفتند اگر روحانی است این و آن حرکت هم این بوده که ایشان (حضرت استاد انصاری شیرازی) فرموده بود، ظهر ماه رمضان بود، وارد مسجد شدم دیدم، کفشها دارد آفتاب میخورد بعد هم داغ میشود و هم خراب میشود و این مردم روزهدار الآن پای صحبت نشستهاند، بعد میآیند بیرون پا میکنند، توی این کفشها پایشان داغ میشود و اذیت میشوند، من نگاه کردم اطراف مسجد دیدم یک چند تا گونی هست رفتم آنها را خیس کردم بعد آبش را گرفتم که زیاد آب نداشته باشد، آمدم پهن کردم روی کفشها که وقتی مردم میآیند بیرون کفش داغ نباشد و خراب هم نشده باشد.
در آن حال، بعضی آن صحنه را دیده بودند. آقای قرائتی میفرمود: مردم یک همچنین حرکتی را دیدند گفتند اگر روحانی هست این آقاست، من یک ماه آنجا صحبت کردم یک نفر نگفت اگر روحانی است این است.
ایشان در برخوردهای اخلاقی خیلی متواضعانه عمل میکرد، با شاگردان هم همین طور بود. با دیگران هم همین طور بود.
در تاریخ انقلاب همین مسأله ثبت شده که آن روزی که به عنوان سالگرد حمله به فیضیه همزمان با سالگرد شهادت امام صادق(ع) در فیضیه مراسمی را میگذارند، یک وقتی حضرت استاد میفرمودند: آقایان دور هم جمع بودند؛ صحبت بر سر این بود که چه کسی سخنرانی کند، خیلی از آقایان که در آن جلسه بودند از چهرههای برجسته و شاخص بودند که در فضای سیاسی آن زمان حضور داشتند، اینها میگویند ما جرأت نمیکنیم، چرا که این سخنرانی بعدش قطعاً اعدام است، حضرت استاد میفرمود: من یک مقداری فکر کردم و بعد گفتم من حاضرم. پا شدم بروم برای سخنرانی، یکی از چهرههای سیاسی به حضرت استاد انصاری میفرماید: آقای انصاری اگر قصد اخلاص نداری نرو، سرانجامش اعدام است.
حضرت استاد هم میفرمایند: توکل بر خدا، رفتیم و سخنرانی خیلی قراء و سنگینی هم انجام دادیم، اما آن روز طلبهها ما را فراری دادند و لابلای طلبهها فرار کردیم و نتوانستند ما را دستگیر کنند اما بعداً آمدند ما را دستگیر کردند و منجر به تبعید شد و اعدامی هم در آن نبود.
مرداد ۱۴, ۱۴۰۲ ۰
اعضای هیئت رئیسه سال سوم دوره...تیر ۱۰, ۱۴۰۲ ۰
اجتماع بزرگ عید غدیر در فین با...خرداد ۳۱, ۱۴۰۲ ۰
به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی...خرداد ۲۹, ۱۴۰۲ ۰
تیم والیبال هیئت شاهزاده علی...خرداد ۲۷, ۱۴۰۲ ۰
فیلم سینمایی «غریب» در راستای...آذر ۰۶, ۱۳۹۶ ۱۳
آبان ۲۵, ۱۳۹۵ ۰
آبان ۲۳, ۱۳۹۵ ۱
اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۵ ۰
بهمن ۰۸, ۱۴۰۲ ۰